Geschiedenis

Vooruitgang door vernieuwing en innovatie

 

Op 15 juni 1887 begon landbouwer Cees van Dongen in het centrum van Rijen een leerlooierij, op een plek waar het bedrijf tot enkele jaren terug nog was gevestigd. Het leerlooien was in die tijd voornamelijk een winteractiviteit van boeren, maar vooral in het gebied rond Rijen werden veel leerlooierijen opgestart. De aanwezigheid van bos en water zorgden in die regio voor de groei van deze sector: water en gemalen eikenboomschors waren belangrijke onderdelen van het looiproces. In die tijd werden er door het bedrijf vooral onderdelen van schoenen geproduceerd, de vraag -maar ook de concurrentie- uit de directe omgeving van Rijen was groot.

Van looier naar tassenmaker

 

In 1953 besloot het management zich vrijwel volledig te focussen op tassen. Er kwamen in die tijd steeds meer 'kunstmaterialen' op basis van olieproducten op de markt, zoals skai en omdat het management altijd heeft gestaan voor vernieuwing, besloot men zich hierin te verdiepen.

In de jaren '60 groeide de markt flink, het bedrijf met de toenmalige naam 'Van Dongen Van Alphen uit Rijen' maakte zelfs een tijdje muziekinstrumentkoffers. Naast boodschappentassen groeide in die tijd ook sterk de vraag naar weekendtassen voor dienstplichtigen, de beroemde pukkels. Er was veel productie in Brabant, Amsterdam en de Achterhoek, en daar heeft het bedrijf dan ook verschillende overnames gedaan.

In 1968 werd voor de naam 'Vadobag' gekozen. De bedrijfsnaam 'Van Dongen Van Alphen uit Rijen' was goed voor de herkenbaarheid, maar bleek voor promotie op beurzen en dergelijke te onpraktisch. Bovendien was het bedrijf internationaal al actief en dan is een korte, Engels klinkende naam slimmer. In die tijd besloot men ook te stoppen met het zelf looien van leer.

Vadobag als internationale tassenleverancier

 

Vadobag was niet alleen vernieuwend met materialen, machines en efficiency, ook de productieverhuizing naar Azië werd al vroeg als kans gezien. In een tijd dat er nog geen internet -niet eens fax- bestond, werd via een Nederlander in Hong Kong -waar het bedrijf nog steeds mee werkt- contact gezocht met mogelijke tassenproducenten. Niet alleen aan de inkoopkant, maar ook aan de verkoopkant werden kansen gezien: de export groeide via België, Frankrijk en later ook andere Europese landen.

Vadobag liep ook voorop in het produceren onder licentie. Het zelf opbouwen van tassenmerken is een kostbare activiteit, dus werd besloten om contact te zoeken met de eigenaren van bekende consumentenmerken als Alfred Jodocus Kwak en later Sesamstraat en Disney. Vadobag werd de belangrijkste speler op het gebied van tassen onder licentie.

Ondanks dat het bedrijf sterk was in de productie voor andere merken, is bij Vadobag altijd geloofd in het belang van eigen design. Al sinds de jaren '70 had het bedrijf eigen designers, in die computer loze tijd nog met de hand knippend en plakkend. Ook voor de licentiehouders had deze dienst toegevoegde waarde: Vadobag ging verder dan het plakken van een logo op een tas, de gehele collectie kreeg de merkstijl mee. Ook in deze nadruk op design liep het bedrijf voorop.

In distributie zocht Vadobag eveneens naar nieuwe mogelijkheden. Werden tassen van oudsher vooral verkocht in de lederwarenbranche, Vadobag ging haar kindertassen aanbieden via speelgoedwinkels. Een slimme zet: er werden tot die tijd bijna geen tassen via speelgoedwinkels verkocht.

Copyright © 2019 Vadobag Europe B.V. Alle rechten voorbehouden.

reseller

Word retailer

Sign-up for an account and after our review, you may be able to purchase our products at factory prices. You will also be able to view our product prices, retail advice prices and more.

Sign up as a reseller No thanks.